Era
noapte, era singur si gandurile ii alergau atat de intens prin cap incat il
dureau ochii si umerii de povara copitelor lor. Era la o raspantie de
sentimente, de ani, de dorinte si de drumuri.
Schimbase deja vreo trei cariere, oarecum diferite. Indragostit
de chimie, aprofundase de nevoie si matemática ce-l ajutase sa inteleaga mai bine
reactiile si probabilitatile producerii anumitor evenimente. Asa ajunsese sa
faca facultatea de matematica mai mult in gluma fiindca i se paruse extrem de
usoara si ii dadea timp sa experimenteze nebuniile lui chimice in magazia unei
case vechi, a unei matusi si mai vechi, care astepta rabdatoare ca el sa
descopere vreo potiune pentru tineretea vesnica. Fusese profesor de mate si
inevitabil isi provocase elevii cu exercitii si probleme prea grele. Copiii il
iubeau, fiindca le explica frumos, nu se enerva, glumea si ii invata de fapt
multe lucruri utile, dar parintii nu acceptasera ca odraslele lor sa aiba numai
note de 5 si 6, asa ca plecase din invatamant. Lucrase apoi la o fabrica de vopseluri pentru jucarii. Pe urma facuse niste
cursuri de programare si cunoscuse un succes fulminant, urmat de avere si de
convingerea ca se simtea implinit. Plecase din
oraselul lui mic, friguros si ingropat sub cotul unui munte, intr-o tara unde
era vesnic primavara.
Schimbase
trei sotii si inca vreo doua iubite. Cu fiecare petrecuse cativa ani de
fericire mai mult sau mai putin inchipuita. Ele ii apreciau la inceput calmul, optimismul, bunul simt si banii dupa care probabil se saturau de monotonia acelui « prea
mult bine » si plecau dupa vreun motociclist exploziv in sentimente. Ce-i drept, nici el nu prea se pricepea sa « scoata cuvintele » asa cum ar fi vrut. In chimie era mai simplu, amesteca niste
substante si obtinea rece, cald, foc, gheata, lumina. De fapt, cand era sincer
cu el, stia bine ca fusese indragostit o singura data, de fata pe care nici
macar nu o tinuse de mana cu adevarat, ca pe o iubita. Fata cu care vorbise de
atatea ori vrute si nevrute. Fata care se lupta mereu cu buclele ei rebele si
in ochii careia ardeau mereu focuri verzi, intrebari si ganduri, sperante si un
fel de teama involburata. O iubise
atunci fara sa aiba curaj sa ii spuna, desi de altfel invartea fetele pe degete. O
pierduse inainte s-o aiba si o cautase, fara sa recunoasca asta, in toate
nevestele si iubitele viitoare.
Acum
era fotograf. Colaborase mai intai cu o fabrica pentru un proiect de hartie fotográfica
speciala, datorita experientei lui in chimie. Descoperise bucuria
fotografiatului si cumva i se limpezise inima.
Nu mai castiga atat de multi bani, dar
oricum nu mai avea nevoie. Facea multe poze folosind toata tehnica cea mai
noua, dar uneori simtea un impuls ciudat si folosea un aparat vechi, descoperit
in magazia matusii. Fotografia pe film, ca sa developeze si apoi sa scoata pozele ca
acum 50 ani, pe hartie fotografica, intr-un laborator aproape alchimic. Ii placea sa
stea singur in camera intunecata, sa spele in diferite substante hartia pe care
o inventase el insusi si sa descopere cum apar incet umbre, siluete, zambete.
Si i se dusese vestea ca face fotografii speciale, ca uneori oamenii pe care ii
« prinde » sunt altfel in poze decat in realitate. Asa era. Pe film
reusea cumva sa descopere priviri si trasaturi noi. De multe ori, langa
persoanele fotografíate apareau si altele, cunoscute sau nu. Nu fantome.
Persoane reale, interactionand unele cu altele. Din trecut sau din viitor. Din
gandurile, sperantele si temerile modelelor. Prima data, in poala unei mirese
tinere aparuse un copil. Copilul pe care ea il purta atunci inlauntrul ei, fara
sa stie. Dupa nedumeriri si scandal, mireasa pastrase poza pe care n-o
intelegea. Il cautase inspaimantata peste un an, cu copilul in brate. Prevedea
viitorul in pozele lui? Era si mai complicat. Caci in unele poze apareau
personaje din trecut; matusi renegate, copii parasiti pe treptele vreunui
orfelinat, mirese cu alti miri la brat in fata altarului, nepoti tinand de mana bunici pe care nu-i
cunoscusera, cladiri care nu mai existau sau inca nu se construisera. Intr-o
zi, fotografiase un grup de tineri care terminau liceul; voiau si o poza in
statia de metrou din fata scolii lor, sa-si aduca aminte de locul zilnic de
intalnire. Pe film aparuse langa ei si o trasura cu cai, pe strada care arata mai tanara cu vreo 90 ani; in trasura zambea o fata fragila cu umbreluta
de soare si o geanta uriasa, care se dovedise ca fusese printre primele eleve care studiasera acolo, imediat ce scoala se deschisese pentru ambele sexe si apoi fusese directoare.
Fotograful
isi daduse seama usor si acceptase foarte greu ca de cate ori isi lua aparatul
vechi cu film, descoperea lumi noi. Trecute si
viitoare. Tesea cu substantele lui, pe hartia lui, povesti de groaza sau
povesti de fericire. Lumea il cauta si lui ii era din ce in ce mai frica sa fotografieze
asa. Limitase utilizarea aparatului vechi,
mintind ca nu gaseste mereu filme potrivite; era fotograf, nu medium. El voia sa capteze emotia momentului prezent,
nu trecutul si nu viitorul. Oamenii insa
il asaltau si il uneori il amenintau, fortandu-l sa le faca « poze fermecate ».
Fugea deseori
sa fotografieze natura, ajunsese sa faca sute de imagini cu flori, munti, copaci
si banci parasite. Macar acolo nu gasea
nimic neasteptat. Papadiile erau papadii, pescarusii si merisoarele n-aveau
surprize. Pana cand azi, in lumina perfecta a unui apus, langa un castel de
nisip partial daramat, aparuse o silueta. Pe jumatate intoarsa, aplecata sa
caute scoici, cu parul valvoi, arzand sub mainile soarelui, era mai mult o
umbra. O umbra care ii ranise ochii, mainile, inima. Era conturul ei. Fugise
ingrozit din camera intunecata unde facea pozele. Adunase tot, tremurand, abia
respirand si daduse foc filmului si hartiei care purta umbra iubitei din
tinerete.
Statea
amutit, de multe ore, pe scaunelul mic si incomod din curte. Gandurile se
cerneau prin sita tristetii si a fricii. Ce vazuse? Trecut sau viitor? Era ea
sau altcineva? Ce urma? Si apoi, incet de tot, in pustiul gradinii se
cristaliza un gand, un singur gand. Fugise toata viata. Se ascunsese fara
motiv. Era de ajuns. Stia ca mai avea o singura pozitie pe film, in aparat. Cu
mainile tremurande, ca cel mai netalentat incepator, isi facea pentru prima
data in viata lui o poza. Si intunericul se dadea la o parte ca sa faca loc
unei clipiri verzi, unei palme mici care se sprijinea pe palma lui. Nu o tinuse
de mana niciodata. Pana atunci. Si cu tineretea in buzunar si poza viitorului
la piept, Fotograful a plecat s-o caute si sa i se arate asa cum fusese de fapt
toata viata lui. Head over heels.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu