V.
Întreabă-l pe pianist
Chiar aşa, unde era pianistul? El ar fi
trebuit să știe cel mai bine, în fond de el se apropiase cel mai mult. Cum
putea el să stea aşa de liniștit, de jumătate de an, cum de tocmai cu el nu
vorbise nimeni?
-
Chemați-l
imediat pe pianist aici, ceru directorul.
La ușă apăru un tip mărunțel, grizonat,
cu mers de lord și ochelari rotunzi. Directorul uitase de politețe și de
îndatoririle lui de superior și se răsti scurt:
-
Nu
tu, celălalt, tânărul.
- Domnule director, îmi pare rău, cred că ați uitat că el nu mai
lucrează aici de aproape jumătate de an. În locul lui am venit eu. Ați avut
noroc că m-ați găsit aşa de repede, mai adăugă bătrânelul, mândru de el.
-
Cum,
ce, cum … cum, de când ? directorul se bâlbâia, înțelegând încet dar
nevenindu-i încă să creadă.
-
Nu
v-amintiți? A vrut să plece în alta parte, la o orchestră mai mare. Zicea că e
prea tânăr și prea bun să se îngroape aici, că vrea în lumea mare și adevărată.
Nici nu ați vrut să stați de vorba cu el, i-ați semnat actele pe hol. Ziceați
că e prea încrezut și prea frumușel pentru orașul asta oricum.
-
Eu
...eu ...când? încerca să-și limpezească mintea directorul.
- Adevărul
e că atunci a fost zi tare ciudată. Mai întâi cu pianistul, apoi la nici
juma’ de ora a venit salvarea după fosta balerină, știți fata aia frumoasă,
profesoara, sărăcuța, cu piciorul rupt; stătea ea pe-aici și pregătea atmosfera înainte
de spectacole. Și p-ormă madam asta de-afară, florăreasa, se tot văicărea pe-aici, că să-l oprim pe
pianist, că moare lumina … a venit poliția și abia au scos-o cu forța, că se
speriase până și dirijorul de ea.
- Lumina,
lumina … bâlbâia directorul, sărind de pe scaun, lovit de adevărul prea simplu
și prea dureros de acceptat. Începu să alerge pe coridoare, căutând pe cineva
cu care să vorbească.
- A
plecat el și ea n-a mai venit. Nebunii de noi, ce orbi și proști… Ea a venit la
el! La el, dintre toți, ea l-a ales pe el și el … un neisprăvit, un
încurcă-lume, a vrut glorie!
Deschidea ușile cu
furie până-l găsi pe dirijor. Erau prieteni, amândoi făcuseră teatrul ăsta ce
era.
Se repezi către el ca o furtună
și îl apucă de guler:
-
Unde
e, unde e, că-i dau foc? Adu-l înapoi, adu-l înapoi azi …
-
De
unde știi ...ce știi, răspunse dirijorul întinzând o hârtie.
-
Ce
știu eu? Da’ tu ce știi, apucă directorul hârtia.
Era o scrisoare de la pianist. Își cerea
iertare și voia să se întoarcă. Spunea că îi lipsește lumina și muza și tot
felul de alte prostii. La sfârșit întreba de balerine. Îi ruga să le găsească repede și să le spună că se întoarce. Amândoi bărbații se priveau prostiți:
-
Care
balerine, domnule? Că nu erau mai multe, era una singură, fermecată, și el pe
aia a abandonat-o! Ce, avea el mai multe, de rezervă? Directorul trântea
scaunele pe jos.
-
Profesoara
de balet, idiotule, urla acum și dirijorul, lămurit în sfârșit. Hai ... hai după
ele.
Filarmonica își reluase spectacolele. La
intrare apăruse o mică florărie, în care o bătrână cu păr de argint povestea
despre zâne, îngeri și magie. Publicul
era vrăjit și orășelul din nou liniștit.
Cu adevărat fericit
era desigur Pianistul, care ajungea acasă seară de seară, ținând în ambele
mâini dragostea. Si pe cele două balerine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu